Rovaniemeläisyritys kehityksen kärjessä maailmassa: Sähkökelkkojen valmistus etenee vauhdilla kohti sarjatuotantoa

pe 3. marraskuuta 2017 15.23.00

energiapolar, energipolarlapista, sähkö, Rovaniemi, Lapin Energianeuvonta, sähkökelkka, Aurora, Powertrains Oy, eSled, sähkökäyttöinen moottorikelkka, tulevaisuus, sähköistyminen, sähköajoneuvo, sähkömoottorikelkka, Lapin ammattikorkeakoulu, Tekes

Sähkökelkalla liikuttaessa luontokokemukseen eivät sisälly moottorikelkan haju ja ääni.

Seitsemän vuoden kehitystyön ja usean prototyypin jälkeen eSled on valmis kohtaamaan käytännön maailman moninaiset haasteet. Ensimmäiset kymmenen kelkkaa menevät hiihtokeskuksiin, safareille ja muuhun ammattikäyttöön. Toimitusjohtaja Ari Karjalainen kertoo, että aikaisemmin julkisuudessa esitellyt prototyypit eroavat  sarjatuotanto-eSledistä merkittävästi. Vanhasta järjestelmästä ei ole jäljellä paljoakaan.

– Olemme pyrkineet siihen, että kelkka on käyttäjän näkökulmasta identtinen polttomoottorikelkan kanssa. Ajo-ominaisuudet ja käsiteltävyys ovat samanlaiset, Karjalainen sanoo.

Aikaisempia prototyyppejä vaivannut kiikkeryys on poissa, koska painopiste on saatu siirrettyä kelkan etuosaan. Painokin on samaa luokkaa kuin perinteisellä moottorikelkalla. Lisäksi sähkökäyttöisyyden etuna on, että räväkkäänkin lähtöön riittäviä tehoja voidaan säädellä hyvin tarkasti, jolloin kelkalla pystytään ajamaan tarvittaessa vaikkapa tasaista kävelyvauhtia.

eSledin toimintamatkaksi ilman latausta taataan kelissä kuin kelissä 30 kilometriä.

– Emme ole lähteneet hakemaan lisää kilometrejä, vaan olemme keskittyneet ajettavuuteen ja luotettavuuteen. Akkuteknologian kehittyessä kovaa vauhtia toimintasäde varmasti kasvaa ihan lähitulevaisuudessa, mutta vielä tässä vaiheessa etsimme kelkalle sellaisia käyttökohteita, joissa nykyinen toimintamatka riittää.

Ensimmäisessä sarjatuotanto-eSledissä on Lynx Adventuren runko, johon sähköosat asennetaan yrityksen omin voimin. Periaatteessa on kuitenkin aivan sama, mihin runkoon eSledin aivot ja voimapaketti sijoitetaan.

– Pyrimme löytämään maailmalta parhaat tarvittavat komponentit, joista saadaan integroitua säänkestävä ja turvallinen kokonaisuus. Meidän erityisaluettahan sähköajoneuvojen rakentamisessa on kylmäosaaminen – tiedämme paljon siitä, miten tehdään toimivia laitteita pakkasympäristöön, Karjalainen sanoo.

energiapolar, energipolarlapista, sähkö, Rovaniemi, Lapin Energianeuvonta, sähkökelkka, Aurora, Powertrains Oy, eSled, sähkökäyttöinen moottorikelkka, tulevaisuus, sähköistyminen, sähköajoneuvo, sähkömoottorikelkka, Lapin ammattikorkeakoulu, Tekes

Itsenäinen yritys, jonka taustalla arktinen tutkimustyö

Vasta perustettu Aurora Powertrains Oy on sähkömoottorikelkkojen kehittämiseen, tuotantoon ja myyntiin keskittyvä yritys, jonka neljä perustajaa työskentelee Lapin ammattikorkeakoulussa. Yrityksen perustamiseen innoittivat tulokset Tekesin rahoittamasta hankkeesta, jossa tutkittiin sähkömoottorikelkan teollisen tuotannon ja kaupallistamisen edellytyksiä. Omistussuhteita isojen kelkkatehtaiden kanssa ei ole puolin eikä toisin.  

– Tämän ensimmäisen tuotantosarjan käyttökokemusten jälkeen katsomme tilannetta uudelleen. Tässä vaiheessa on mahdotonta arvioida, mihin suuntaan sitten lähdemme, Karjalainen sanoo.

Kaikki alkoi vuonna 2010, kun mediassa alettiin puhua yhä enemmän sähkökäyttöisistä autoista. Myös Lapin ammattikorkeakoulussa ruvettiin miettimään, mitä annettavaa sillä olisi sähkömoottoriajoneuvojen kehitykselle. Huomattiin, että sähköisiä moottorikelkkoja ei rakenneta missään päin maailmaa. Aihe sopi sitä paitsi täydellisesti tuolloin Ari Karjalaisen johtamalle Arctic Power -tutkimuslaboratoriolle.

– Tekesin ja monien eri yritysten tuella aloitimme kehitysprojektin, jossa syntyivät ensimmäiset prototyypit. Seuraavassa projektissa kehitettyjä kelkkoja testattiin sitten jo Lapin Safareilla.

 

energiapolar, energipolarlapista, sähkö, Rovaniemi, Lapin Energianeuvonta, sähkökelkka, Aurora, Powertrains Oy, eSled, sähkökäyttöinen moottorikelkka, tulevaisuus, sähköistyminen, sähköajoneuvo, sähkömoottorikelkka, Lapin ammattikorkeakoulu, Tekes

Kisoista puhtia kehitykseen

Myös muualla maailmassa, lähinnä Yhdysvalloissa ja Kanadassa, alettiin vuosikymmenen edetessä heräillä tutkimaan moottorikelkkojen sähköistämistä. Euroopan ainoalla sähkökelkkoihin erikoistuneella tutkimuslaboratoriolla ja Pohjois-Amerikan sähkökelkkakehittäjillä ei ollut kuitenkaan mitään tietoa toistensa edistymisestä. Vertailua päästiin tekemään vuoden 2015 SAE Clean Snowmobile Challenge -kilpailussa. Yhdysvalloissa vuosittain järjestettävään uuden teknologian moottorikelkkakisaan oli tullut vähäpäästöisten bensiinikoneiden ja diesel-kelkkojen kilpasarjojen rinnalle oma sarjansa sähkökelkoille.

– Kilpailuun valmistautuminen ja osallistuminen vei meitä paljon eteenpäin, koska meidän täytyi alkaa miettiä kokonaisuutta nimenomaan käytettävyyden ja turvallisuuden näkökulmasta. Katsoa kelkkaa enemmän käyttäjän silmin.

Vuoden 2015 kilpailussa eSled voitti sarjansa ylivoimaisesti. Sen vahvuuksia olivat käytettävyys, turvallisuus ja luotettavuus. Myös seuraavana vuonna eSled oli sarjansa paras.

– Tuolloin huomasimme, että muut valmistajat eivät olleet juuri nostaneet tasoaan. Tänä vuonna päätimme olla osallistumatta, koska kilpailu ei olisi tuonut meille mitään uusia ideoita kelkan kehittämiseen, Ari Karjalainen toteaa.

Teksti: Timo Rehtonen


Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:
 

Liika lämpö ei ole terveellistä eikä taloudellista

Monessa suomalaisessa taloyhtiössä huoneilman lämpötila nousee talvisin liian korkeaksi. Sopiva lämpötila huoneilmalle on 21-22 °C.

Lue lisää

Ei enää valojen sammuttelua – älyvalaistus muuttaa arkea

Energiansäästön nimissä valoja on neuvottu sammuttamaan tiloista, joissa ei oleskella. Tämä kannattaa edelleen, mutta tulevaisuudessa älykkäät järjestelmät muuttavat tapaamme säästää energiaa. Säästöstä tulee automaattista.

Lue lisää

Nauti herkullisista uunijuureksista

Edullisesti ja helposti terveellistä. Kuulostaa jo melkein liian hyvältä. Täyteläisen maukkaat uunijuurekset ja vihannekset valmistuvat nopeasti uunissa pääruoaksi tai lisukkeiksi.

Lue lisää