Sähköauto tuo uusia haasteita pelastajalle

07.03.2017, klo 16:26

Sähköautot yleistyvät liikenteessä myös Lapissa. On vain ajan kysymys, milloin pohjoisen teillä sattuu ensimmäinen liikenneonnettomuus, jossa sähköauto on osallisena. Pelastajat varautuvat jo tähän tilanteeseen harjoituksissaan. Alakemijoen VPK harjoitteli Napapiirin Energia ja Vesi Oy:n sähköauton avulla pelastustoimia.

 

 

KATSO VIDEO HARJOITUKSISTA!

Alakemijoen VPK:n pelastajat tutustuivat harjoituksessaan helmikuun lopulla NeVen sähkövolkkariin Muurolan paloasemalla. Harjoituksessa opiskeltiin miten sähköauto eroaa polttomoottorikäyttöisestä sisarestaan tieliikenneonnettomuuden pelastustehtävissä. Kahden päivän aikana käytiin läpi teoriaa, tutustuttiin auton rakenteeseen ja sen pelastuskorttiin sekä tehtiin varikon pihalla käytännön harjoituksia. Pelastusharjoituksessa Golf kuitenkin säästyi leikkelyltä ja kohteeksi otettiin pihan romuautot.


Auton pelastuskortti on tärkeä apuväline pelastajalle. Yksikönjohtaja Toni Huhtamella käy Golfin korttia läpi VPK:n väen kanssa.

- Sähköautot yleistyvät kovaa vauhtia tieliikenteessä. Koulutuksessa perehdymme niihin riskeihin, joita sähköautoihin liittyy pelastustehtävän yhteydessä. Lähdimme liikkeelle aivan perusteista, eli oikeastaan siitä miten auton voi tunnistaa sähköautoksi ja mistä kohden autoa voi leikata, kertoo yksikönjohtaja Toni Huhtamella Alakemijoen VPK:sta.

Sähköauton yksi riskitekijä on luonnollisesti sähköiskun vaara. Auton turvajärjestelmän pitäisi kyllä kytkeä korkeajänniteosat pois pelistä onnettomuustilanteessa, mutta turvajärjestelmäänkin voi tulla vikaa auton rutistuessa. Tulipalon vaara on myös olemassa.

- Palavien akkujen paloenergia on suuri ja paloaika pitkä. Auton akkupaketti voi palaa jopa tunteja, sanoo Huhtamella.


Onnettomuustilanteessa sähköauto on saatava jännitteettömäksi. Yrjö Salmikivi harjoittelee sähkökomponenttien kimpussa.

Sähköauton hiljaisuus on yksi sen parhaita puolia. Pelastajalle menopelin äänettömyys on kuitenkin riskitekijä. Koskaan ei voi tietää onko auto käynnissä vai ei. Sähkömoottori ei päästä pihaustakaan.

- Voi olla, että auto on käynnissä, vaihde päällä ja kuljettaja jarrun päällä. Kun kuljettajaa sitten siirretään, voi auto yllättäen lähteäkin liikkeelle.

Muurolan kylän läpäisevän Nelostien vuoksi liikennepelastustehtävät ovat tulleet Alakemijoen VPK:lle tutuksi. Vuodessa tulee noin 90 hälytystehtävää, joista puolet on liikennepelastustehtäviä.

- Voi sano, että 80% näistä liikennehälytystehtävistä osuu Nelostielle. Ennemmin tai myöhemmin siellä on osallisena myös täyssähköauto, ja tällaisella harjoituksella varaudumme sitä hetkeä varten, sanoo Huhtamella.

Harjoituksen ennakko-opiskelumateriaalina Alakemijoen VPK:lla oli pelastusalalle suunniteltu Sähkö ja kaasu kuljettaa -koulutusmateriaali. Materiaalin tarkoituksena on tuoda uusi autotekniikka tutuksi pelastustoiminnassa sekä antaa perusteet hybrdi-, sähkö- ja maakaasuautojen tekniikasta ja turvallisuudesta.


Oppeja sovellettiin käytännössä pihan romuautoihin ja Neven Golf säästyi leikkelyltä.

Tulosta

Uutiset

Liikaa somea?

Sosiaalinen media yhdistää, viihdyttää ja tarjoaa tietoa. Mutta liiallinen somettaminen voi myös haitata normaalielämäämme. Lue lisää

Uutiset

Sähköauto tuo uusia haasteita pelastajalle

Sähköautot yleistyvät liikenteessä myös Lapissa. On vain ajan kysymys, milloin pohjoisen teillä sattuu ensimmäinen liikenneonnettomuus, jossa sähköauto on osallisena. Pelastajat varautuvat jo tähän tilanteeseen harjoituksissaan. Alakemijoen VPK harjoitteli Napapiirin Energia ja Vesi Oy:n sähköauton avulla pelastustoimia. Lue lisää

Pääkirjoitus

Lappilaisia arjen valintoja

Monilla ihmisillä on mainosten luomat hyvin ruusuiset käsitykset siitä, kuinka edullista itse esimerkiksi aurinkopaneelein tuotettu sähkö on. Lue lisää

Blogi

Kevättä rinnassa

Kevät alkaa pian. Vaikka nyt vielä odottelemme parhaita hankikelejä ja aurinkoa on lumi pian muisto vain. Luonnolla alkaa olla nimittäin jo kevättä rinnassa. Kevätpäivän tasaus on 20.3. ja sen jälkeen valon suhteen on täällä Lapissa yhtä juhlaa. Lue lisää

Energiatehokkuus

Sopiva valaistus tärkeää hyvinvoinnille

Valon puute talvikuukausina johtaa siihen, että ​moni suomalainen kokee itsensä ​alakuloiseksi. Luonnonvalon lisäksi myös sisävalaistus vaikuttaa ihmisten energiatasoihin ja riittävällä valaistuksella voidaankin vähentää väsymystä ja lisätä päivittäistä hyvinvointia. Sopiva valaistus huoneessa on tärkeää hyvinvoinnille. Lue lisää

Lämmitys

Pakkanen tulee, lämmitätkö oikein?

Koko Suomeen odotetaan kylmää säärintamaa, jonka taittuminen ei ainakaan vielä näy sääkartoilla. – Nyt kannattaa olla tarkkana kodin huonelämpötilojen säädössä, sillä kovana pakkaskuukautena lämmityslasku saattaa olla moninkertainen syyskuukauteen verrattuna, muistuttaa asiantuntija Sami Seuna Motiva Oy:stä. Lue lisää

Kodintekniikka

Puhtaat hampaat – kaunis hymy

Hampaat pitäisi harjata ainakin kahdesti päivässä. Sähköhammasharjalla se onnistuu kätevästi. Lisäksi hammasvälit pitäisi puhdistaa päivittäin erikseen. Säännöllisen ateriarytmin puuttuminen näkyy välipalasyömisinä, jolloin hampaat altistuvat yhä uudelleen ja uudelleen happohyökkäyksille. Lue lisää

Vertailut

Testissä applikaatio-ohjattavat robottipölynimurit: Vaivattomuutta päivittäissiivoukseen

Haetko helpotusta siivoukseen, apua päivittäiseen puhtaanapitoon ilman vaivaa? Silloin robotti-imuri saattaa olla ratkaisu. Se siivoaa suurimman osan lattioista poissa ollessasi ja kotiin tullessasi on taas siistiä. Lue lisää

Laiteuutuudet

Pesee ja kuivaa

Mielen ensimmäinen kuivaavien pesukoneiden W1-mallisto koostuu kolmesta koneesta kahdessa eri kokoluokassa. Kaikissa on Mielen hellävarainen kennorumpu, linkous etenee 1600 kierrosta minuutissa ja energiatehokkuusluokka on A. Lue lisää

Turvallisuus

Kodin tietoturva kuntoon

Digitalisaation myötä kodinkoneet muuttuvat nyt nettikäyttöisiksi. Matkalla digiyhteiskuntaan on vain iso mutka matkassa – kodinkoneiden heikko tietoturva. Lue lisää

Liikenne

Renault on sähköautojen ykkönen Euroopassa

Renault on sähköautoissa Euroopan ykkönen, jonka kumulatiivinen myynti ylitti viime syksynä 100 000 kappaleen rajan. Vuodesta 2010 alkaen Renault on myynyt kaikkina vuosina Euroopassa enemmän sähköautoja kuin mikään muu valmistaja. Henkilöautoissa eniten myyty malli on Zoe ja pakettiautoissa Kangoo Z.E. on markkinajohtaja. Lue lisää