Sähköauto tuo uusia haasteita pelastajalle

07.03.2017, klo 16:26

Sähköautot yleistyvät liikenteessä myös Lapissa. On vain ajan kysymys, milloin pohjoisen teillä sattuu ensimmäinen liikenneonnettomuus, jossa sähköauto on osallisena. Pelastajat varautuvat jo tähän tilanteeseen harjoituksissaan. Alakemijoen VPK harjoitteli Napapiirin Energia ja Vesi Oy:n sähköauton avulla pelastustoimia.

 

 

KATSO VIDEO HARJOITUKSISTA!

Alakemijoen VPK:n pelastajat tutustuivat harjoituksessaan helmikuun lopulla NeVen sähkövolkkariin Muurolan paloasemalla. Harjoituksessa opiskeltiin miten sähköauto eroaa polttomoottorikäyttöisestä sisarestaan tieliikenneonnettomuuden pelastustehtävissä. Kahden päivän aikana käytiin läpi teoriaa, tutustuttiin auton rakenteeseen ja sen pelastuskorttiin sekä tehtiin varikon pihalla käytännön harjoituksia. Pelastusharjoituksessa Golf kuitenkin säästyi leikkelyltä ja kohteeksi otettiin pihan romuautot.


Auton pelastuskortti on tärkeä apuväline pelastajalle. Yksikönjohtaja Toni Huhtamella käy Golfin korttia läpi VPK:n väen kanssa.

- Sähköautot yleistyvät kovaa vauhtia tieliikenteessä. Koulutuksessa perehdymme niihin riskeihin, joita sähköautoihin liittyy pelastustehtävän yhteydessä. Lähdimme liikkeelle aivan perusteista, eli oikeastaan siitä miten auton voi tunnistaa sähköautoksi ja mistä kohden autoa voi leikata, kertoo yksikönjohtaja Toni Huhtamella Alakemijoen VPK:sta.

Sähköauton yksi riskitekijä on luonnollisesti sähköiskun vaara. Auton turvajärjestelmän pitäisi kyllä kytkeä korkeajänniteosat pois pelistä onnettomuustilanteessa, mutta turvajärjestelmäänkin voi tulla vikaa auton rutistuessa. Tulipalon vaara on myös olemassa.

- Palavien akkujen paloenergia on suuri ja paloaika pitkä. Auton akkupaketti voi palaa jopa tunteja, sanoo Huhtamella.


Onnettomuustilanteessa sähköauto on saatava jännitteettömäksi. Yrjö Salmikivi harjoittelee sähkökomponenttien kimpussa.

Sähköauton hiljaisuus on yksi sen parhaita puolia. Pelastajalle menopelin äänettömyys on kuitenkin riskitekijä. Koskaan ei voi tietää onko auto käynnissä vai ei. Sähkömoottori ei päästä pihaustakaan.

- Voi olla, että auto on käynnissä, vaihde päällä ja kuljettaja jarrun päällä. Kun kuljettajaa sitten siirretään, voi auto yllättäen lähteäkin liikkeelle.

Muurolan kylän läpäisevän Nelostien vuoksi liikennepelastustehtävät ovat tulleet Alakemijoen VPK:lle tutuksi. Vuodessa tulee noin 90 hälytystehtävää, joista puolet on liikennepelastustehtäviä.

- Voi sano, että 80% näistä liikennehälytystehtävistä osuu Nelostielle. Ennemmin tai myöhemmin siellä on osallisena myös täyssähköauto, ja tällaisella harjoituksella varaudumme sitä hetkeä varten, sanoo Huhtamella.

Harjoituksen ennakko-opiskelumateriaalina Alakemijoen VPK:lla oli pelastusalalle suunniteltu Sähkö ja kaasu kuljettaa -koulutusmateriaali. Materiaalin tarkoituksena on tuoda uusi autotekniikka tutuksi pelastustoiminnassa sekä antaa perusteet hybrdi-, sähkö- ja maakaasuautojen tekniikasta ja turvallisuudesta.


Oppeja sovellettiin käytännössä pihan romuautoihin ja Neven Golf säästyi leikkelyltä.

Energiatehokkuus on hyvä investointikohde

Energiatehokkuuden parantaminen on välttämätöntä kansainvälisiin haasteisiin vastaamiseksi ja se on kustannustehokas tapa parantaa kannattavuutta ja kilpailukykyä. Energiatehokkuusinvestointeihin saa myös rahoitusta. Rahoitusvaihtoehtojen löytäminen saattaa olla haasteellista tiedon hajanaisuuden vuoksi.

Lue lisää

Uudenlaisia kahvielämyksiä

Perinteinen suodatinkahvipaketti on saanut paljon haastajia. Myös välineissä riittää mistä valita.

Lue lisää

Kesän makua keskellä talvea

Erilaisia terveys- ja proteiinirahkoja on mukava ja helppo valmistaa itse. Vain blenderin tai sauvasekoittimen maaginen teho ja mainio rahka on valmista.

Lue lisää